Lezing Joodse Huizen

Op zaterdagmiddag 22 april organiseert de Historische Kring Diemen een lezing over de Joodse geschiedenis van Diemen in de Omval te Diemen.
De sprekers voor deze lezing zijn Diemenaren Sara de Vries, Taco ten Dam en Esther Shaya. Zij zijn als auteurs betrokken bij de Stichting Joodse Huizen. Ieder jaar geeft deze stichting een boek uit met korte verhalen over het vooroorlogse Joodse leven in Nederland. Dit jaar zal deel 9 verschijnen met daarin drie verhalen over Diemen.
Esther Shaya leidt de lezing in en vertelt over het bijzondere werk van de Stichting Joodse Huizen en over de honderden verhalen die in de loop der jaren in de serie zijn vastgelegd. Esther is secretaris van de stichting en daarnaast begeleidt ze de auteurs bij het schrijven van hun stukken. Ze schreef zelf acht korte verhalen die in verschillende delen van de boekenserie zijn gepubliceerd.
Taco ten Dam is hoofdredacteur van de Historische Kring Diemen en schreef bijdragen voor Joodse Huizen deel 8 en 9. Hij vertelt op 22 april over het gezin Verduin, dat voor de oorlog in de beheerderswoning bij de Joodse begraafplaats in Diemen woonde. Dit mooie huis is gelegen aan de Ouddiemerlaan.
Sara de Vries schreef bijdragen voor deel 3, 4 en 9. Tijdens de lezing deelt zij verhalen over haar eigen familie die in de Johan van Soesdijkstraat en de Ouddiemerlaan woonde.
De verhalen die Taco en Sara vertellen over de familie Verduin, de circusfamilie Blanus en het gezin Reich spreken tot de verbeelding en geven een mooi beeld over het vooroorlogse Diemen.

Toegang: gratis
Aanvang: 14.30 uur
Locatie: De Omval Diemen

Boekenverkoop: de boeken uit de boekenserie Joodse Huizen met verhalen uit Diemen zullen na de lezing  te verkrijgen zijn.