Monument omgekomen bemanningsleden van bommenwerper Wellington HE154

Een jaar geleden, 12 juni 2023, werd bij Fort Diemerdam een monument onthuld voor de vijf omgekomen bemanningsleden van bommenwerper Wellington HE154 die op 12 juni 1943 bij Diemen is neergestort.
OBS het Atelier heeft het monument bij Fort Diemerdam geadopteerd. Woensdag 12 juni 2024 werd er stilgestaan bij deze gebeurtenis. In de school werd door leerlingen van groep 8, in bijzijn van wethouder van Diemen, Jeroen Klaasse, voorzitter Historische Kring Diemen, Ad Saan en bestuurslid Stichting Diemen ’40-’45, Netty Nieuwenhoff, ter nagedachtenis aan deze
bemanning een plaquette onthuld. Daarvoor had Wiard Krook, onderzoeker van de Historische Kring Diemen, in de klas een inleiding gegeven over de gebeurtenissen van 81 jaar geleden.
Op deze wijze besteed de OBS het Atelier aandacht aan de bemanningsleden die voor onze vrijheid omkwamen.
Na afloop werden er door de HKD en Stichting Diemen ’40-’45 bloemen gelegd bij het monument op Fort Diemerdam en bij de graven op het Ereveld op de Nieuwe Oosterbegraafplaats.
Meer informatie over de FATALE MISSIE van de HE154 lees je hier..